הנגשת אתרים קיימים וחדשים לא מסתיימת עם העלייה לאוויר. כל גרסה מונגשת של אתר אינטרנט, תוכנה או אפליקציה חייבים להיות מנוהלים בצורה נכונה ועל פי הנחיות מקצועיות. ניהול כזה של אתרים נגישים מגדיל את האפשרות לפנות לקהלים חדשים ובעיקר מבטיח התאמה לדרישות החוק. יתרה על כך, ניהול מונגש של אתר שונה מניהול רגיל בכמה היבטים וכדאי להכיר אותם.
ניהול מונגש של אתר

כך נראה ניהול מונגש

יש מספר מאפיינים שבעזרתם ניתן לדעת האם אתרים נגישים מנוהלים באופן המתאים. ראשית, ניהול מונגש כולל הנגשה של כל תוכן חדש. ההנגשה של התוכן יכולה להתבצע באופן אוטומטי על ידי תוסף נגישות ייעודי או כחלק מחבילת תחזוקה שוטפת. כמו כן, בחלק מהמקרים יש צורך גם בהנגשה אוטומטית ואוניברסלית וגם בהנגשה ידנית. הנגשת התוכן היא תנאי להמשך עמידה בקריטריונים של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולהימנעות מסנקציות, קנסות ועונשים.

איך מתדרכים עורכי תוכן באתר מונגש?

בהמשך ישיר לאמור לעיל, ניהול מונגש של אתר כולל תדרוך של עורכי התכנים. התדרוך הוא בנוגע להקפדה על שמירת הנגישות של כל עמודי האתר לרבות תכנים, תמונות, קטעי וידאו, קליפים וסרטים. נושא התדרוך של עורכי התוכן קריטי להמשך שמירת האתר כנגיש ולעמידה בדרישות התקנות. יתרה על כך, תדרוך של עורכי התוכן מתבצע תחת ניהול מונגש לפי תקן מחייב של מכון התקנים.

מצהירים על הנגישות – לטובת האתר והגולשים

סוגיה לא חשובה פחות בניהול מונגש של אתר אינטרנט באה לידי ביטוי בכל הנוגע לפרסום הצהרת נגישות. החוק מחייב בעלי אתרים לציין במקום בולט כי בוצעו התאמות נגישות עבור אנשים עם מוגבלות, כמו גם להוסיף הצהרת נגישות ייעודית. הצהרת הנגישות שמפורסמת כחלק משירותי ניהול מונגש של אתר חייבת לכלול פירוט לגבי רמת הנגישות, פרטי אנשי קשר, תיאור התאמות ועוד. נוסף על כך, קיימת אפשרות וולונטרית להוסיף אייקון שמדגיש כי האתר הונגש וכך להקל על הגולשים וקהל היעד.

מתי מתחיל הניהול השוטף?

ניהול מונגש של אתר אינטרנט מתחיל הלכה למעשה מיד לאחר סיום עבודות הפיתוח, האפיון וההנגשה. בעלי האתר ומי שאחראיים עליו יכולים לוודא שהוא הונגש בהתאם לתקנה 35 בתקנות נגישות השירות ולתקן הנגישות הישראלי 5568, אך זה לא מחליף את ניהול הנגישות והתחזוקה השוטפת. בשביל לוודא האם האתר מונגש כראוי אפשר לבצע שורה ארוכה של בדיקות באתר, בטפסים, בתבניות, בקישורים ובתכנים.

היתרונות של ניהול מונגש

מכל האמור לעיל אפשר להבין בקלות רבה יותר את היתרונות של ניהול מונגש של אתר. זו הדרך היחידה להמשיך ולהתאים את האתר לתקנות הנגישות, לוודא שהוא מעוצב באופן שעולה בקנה אחד עם הצרכים של בעלי המוגבלויות ולמלא חובה מוסרית וערכית. בתוך כך, ניהול מונגש של אתר מייצג פעולה משתלמת כלכלית עבור בעלי אתרים. הניהול מעביר את האחריות על הנגשת האתרים לידיים של אנשי מקצוע והוא מאפשר לבעלי האתרים להמשיך להציע מגוון רחב של שירותים ומוצרים.

מה ההבדל בין ניהול אתר רגיל ומונגש?

הטעות הנפוצה של בעלי אתרים נגישים היא להסתפק בהקמה והנגשה בסיסית. כמו כן, חלק מבעלי האתרים טועים לחשוב שהתקנת תוסף נגישות מחליפה את כלל הפעולות שיש לבצע לצורך הנגשה מלאה באתר. האמת היא שאתר מונגש מחייב סטנדרטים שונים ואמצעים אחרים לגמרי של ניהול. יש הבדל משמעותי בין ניהול אתר רגיל ומונגש והוא בא לידי ביטוי בהתאמת התוכן, בכלים שמוטמעים על גבי הפלטפורמה ובפוטנציאל החשיפה של האתר עבור ציבור בעלי המוגבלויות.

הכשרת מנהלי אתרים מונגשים

ניהול אתרים נגישים מתבצע הלכה למעשה על ידי אנשי מקצוע, מפתחים, מעצבים ועורכי תוכן שעברו קורס והכשרה ייעודית. מטרת הקורס היא להכשיר את מנהלי האתרים הנגישים של העתיד וללמד אותם על החקיקה המחייבת והאכיפה. שיעורי הקורס עוסקים בהנגשת אתרי אינטרנט מבחינת תכנות ובניהול השוטף שלהם על רקע הצהרת הנגישות, תו אתר נגיש וכמובן דרישות החוק והסטנדרטים המקובלים בארץ ובעולם.

מעוניינים לקבל יעוץ בנושא הנגשת אתר לפי תקן? פנו אלינו: [email protected]